Toekenningen winter 2023
Toekenningen winter 2023
In het laatste kwartaal van 2023 selecteerde de adviescommissie van Stokroos 22 plannen. De gekozen makers onderscheiden zich door hun unieke invalshoeken en de manier waarop ze afwijken van conventies. We hechten in de beoordeling tevens veel waarde aan de ambachtelijke kwaliteit van het werk en het ondernemerschap dat aanvragers tonen. In de selectie bevinden zich zodoende opvallende visuele makers, waaronder illustrator Timon Vader, de beeldend kunstenaars Gabi Dao, Isabel Cavenecia en Remy Neumann, en ontwerpers als Shaakira Jassat en Pleun de Jong.
In verschillende projecten staat ambachtelijke productie op een bijzondere manier centraal. Cihad Caner wil bijvoorbeeld zijn enigmatische werk vertalen naar tapijten in het TextielLab in Tilburg. Beeldend kunstenaar Mariëlle van den Bergh wil kunst inzetten om te onderzoeken hoe arbeiders in het textieldorp Tasara in India uit de armoede kunnen ontsnappen en duurzamer kunnen produceren. Het jonge makersduo Lieve van den Bijgaart en Daniel Muñoz Ordoñez, die elkaar ontmoetten bij Bronsgieterij Kemner, neemt het initiatief om experimenteel onderzoek te doen naar metaalgieten, waarbij ze een reeks collaboratieve objecten met relevante, hedendaagse kunstenaars willen creëren.
Dit kwartaal ontving Stokroos in totaal 110 aanvragen. Het beschikbare budget was € 67.240 en de gemiddeld toegekende bijdrage per aanvraag is € 3.000. Het aantal aanvragen blijft onverminderd hoog en we zien dat twee positieve trends zich doorzetten: het aantal aanvragen van buiten de Randstad en vanuit de vormgeving groeit, zowel in concrete aantallen als procentueel. Dit weerspiegelt zich ook in de toekenningen: bijna de helft van de gehonoreerde makers woont in Zuid- en Oost-Nederland, terwijl bijna een derde van de toekenningen betrekking heeft op vormgeving. Het aantal aanvragen uit Noord-Nederland blijft echter nog achter.
De toekenningen (in alfabetische volgorde):
- Ana Guedes, 'sonic_mapping// vol. 11 (working title)’ (beeldende kunst)
- Chantal van Lieshout, 'Zonnebadende zonnebloemen - insectenhotels (werkperiode EKWC)’ (beeldende kunst)
- Cihad Caner, ‘Parroting the parrot' (beeldende kunst)
- Driessens & Verstappen, ‘Decultivation’ (beeldende kunst)
- Esther Stasse, ‘keramiek en zilver verbinden’ (vormgeving)
- Gabi Dao, 'Heady, Floral, Narcotic (werkperiode EKWC)' (beeldende kunst)
- Guus Kusters, ‘Resonance' (vormgeving)
- Isabel Cavenecia, ‘Tussen Zandkorrels en Hartslagen' (beeldende kunst)
- Jonathan Vervoort, ‘Ground, glitch, grammer’ (beeldende kunst)
- Jordan Herregraven, 'Development of new works and material experimentation' (beeldende kunst)
- Karen Sargsyan, 'Nikolai Vavilov’s struggle' (beeldende kunst)
- Kathrin Schlegel, 'Wat verbeelden wij ons’, Beelden op de Berg 2024' (beeldende kunst)
- Lieve van den Bijgaart & Dani Andres Ordoñez Muñoz, 'An Ode to the Bronze Foundry';lk[po’ (beeldende kunst)
- Mariëlle van den Bergh, ‘No borders’ (beeldende kunst)
- Pierre Castignola, ‘Not a plastic chair' (vormgeving)
- Pleun van Dijk, ‘The body garden' (vormgeving)
- Remy Neumann, ‘Poppenspel' (beeldende kunst)
- Renée Bus, ‘Het bewogen leven van een keramiek sculptuur' (beeldende kunst)
- Stef Veldhuis, 'By Which Measure (werkperiode EKWC)’ (beeldende kunst)
- Shaakira Jassat, 'SAI - Familiar Forms' (vormgeving)
- Timon Vader, 'Tuin voor de Tijd: Laboratorium' (illustratie)
- Tiong Ang, 'The Second Coming of the Second Hands' (beeldende kunst)
Ook aanvragen? In 2024 zullen we gaan werken met een aangepaste procedure. Hou onze website in de gaten voor meer informatie.
Beelden: Isabel Cavenecia, Timon Vader, Remy Neumann, Pleun van Dijk, Gabi Dao en Cihad Caner