Selectie Open oproep Duurzame & ecologische praktijken
Selectie Open oproep Duurzame & ecologische praktijken
In juli van dit jaar lanceerde Stokroos de Open oproep Duurzame & ecologische praktijken, gericht op beeldend kunstenaars en ontwerpers die op een verbeeldingsvolle manier willen bijdragen aan een duurzame, ecologische toekomst. Doel van de oproep was om een select aantal visuele makers die een belangrijke stem zijn in hun vakgebied, of dat kunnen worden, te stimuleren om groots te denken, door het aanbieden van een significante bijdrage voor een periode van maximaal 2 jaar.
Stokroos ontving 124 uitgewerkte voorstellen, veelal van makers die op een overtuigende manier actief en ingebed zijn in het werkveld en zich in hun praktijk al intrinsiek verhouden tot de thematiek van de oproep. Uit het hoge aantal kunnen we opmaken dat er sprake is van een brede beweging die doordrenkt is van de fundamentele noodzaak om een wereld voorbij het antropoceen te verbeelden en vorm te geven. Ook verbinden zij klimaatverandering aan andere maatschappelijke uitdagingen, zoals inclusie en economische gelijkheid. Over zo’n 50 aanvragen bracht de commissie in de eerste beoordelingsronde een positief oordeel uit, wat de hoge kwaliteit van de voorstellen en de moeilijke opgave voor de commissie illustreert. Een relatief hoog percentage van 40% van alle aanvragen betrof vormgeving.
De commissie selecteerde uit de aanvragen 5 voorbeeldstellende plannen, waarbij ze het beschikbare budget evenredig verdeelde over toegepaste en autonome praktijken. De projecten zijn elk op hun eigen manier onderzoekend en uitdagend ten aan zien van de huidige status quo. Ook scoren ze hoog op samenwerking met partners binnen en buiten het eigen vakgebied en zichtbaarheid, bijvoorbeeld via een specifiek plan om de resultaten met een breed publiek te delen. Deze punten gelden als belangrijke pijlers voor de potentiële impact van de plannen.
Met de open oproep was een totaalbudget van € 155.000 gemoeid. De toegekende bijdragen variëren van € 25.000 tot en met € 40.000. Stokroos gelooft dat de gehonoreerde makers elkaar onderling kunnen versterken en zal zich daarom tevens inzetten om kennismaking en de uitwisseling van ideeën te faciliteren.
Geselecteerd voor de open oproep zijn:
- Renzo Martens & CATPC - ‘Gelijk speelveld - vrouwen in CATPC’ (beeldende kunst)
Renzo Martens en de CATPC (Cercle d'Art des Travailleurs de Plantation Congolaise) vertegenwoordigen Nederland in 2024 op de Biënnale van Venetië voor beeldende kunst. Renzo verwierf internationale faam met films als 'Episode III: Enjoy Poverty' (2008) en 'The White Cube' (2020). Op de uitgeputte grond van een voormalige Unilever-plantage in Lusanga in de Democratische Republiek Congo (DRC) weet hij samen met de leden van de CATPC via de productie van kritische kunst inkomsten te genereren, land terug te kopen en bij te dragen aan het duurzame herstel van de aarde. Dit voorstel focust op het creëren van een gelijk speelveld voor vrouwen in de DRC, die door het plantagesysteem gemarginaliseerd werden, en daardoor ook ondervertegenwoordigd zijn binnen de CATPC. Voor hen wordt een veilige omgeving gecreëerd om hun artistieke expressie te ontwikkelen en ze krijgen workshops over regeneratieve landbouw.
- Joost Emmerik - ‘Queer Gardens’ (vormgeving)
Joost Emmerik is tuin- en landschapsarchitect en hoofd van de masteropleiding Landschapsarchitectuur van de Academie van Bouwkunst in Amsterdam. Hij was onder andere mede-ontwerper van het Floriade-paviljoen 'The Voice of Urban Nature'. Joost wil focussen op het veelal ondergewaardeerde vakgebied van de tuinarchitectuur en de transformerende kracht die er vanuit kan gaan. Tuinen zijn een reflectie van de levenshouding van hun eigenaars en/of gebruikers en de plek waar klimatologische, sociaal-demografische en economische ontwikkelingen samen tot uiting komen. Joost wil het concept van queer gardens, afwijkende tuinen die alternatieve relaties met de natuur bevorderen, internationaal onderzoeken en zoeken naar een passende visuele vertaling hiervoor, om zodoende het vakgebied van de tuinarchitectuur in Nederland inhoudelijk te stimuleren.
- De Onkruidenier - ‘Meet the Salt-loving Community’ (beeldende kunst/vormgeving)
Kunstenaarscollectief De Onkruidenier wordt gevormd door Jonmar van Vlijmen, Rosanne van Wijk en Ronald Boer, die elkaar ontmoetten op de Jan van Eyck Academie en allen beschikken over een interdisciplinaire achtergrond. Het collectief viert in 2023 haar 10-jarige bestaan en voerde over die tijd vele projecten, workshops en veldexpedities uit, gericht op het vormgeven van een nieuwe verhouding tot de ecologische wereld, vaak met een niet-regulier kunstpubliek van bewoners, boeren en wetenschappers. Ook creëerde ze bijvoorbeeld de SchaduwTuin in Amsterdam, een testomgeving voor klimaatbestendige stadsnatuur. Via de realisatie van een eerste lange film wil De Onkruidenier haar bereik vergroten en verbreden. Het werk is de cumulatie van haar langdurige onderzoek en zal verhalen over de mens die de zee heeft omarmd als deel van zijn dagelijks bestaan als gevolg van de stijging van het water.
- Shahar Livne - ‘The Devil's Milk: narratives of natural rubbers’ (vormgeving)
Ontwerper Shahar Livne studeerde in 2019 af aan de Design Academy in Eindhoven. Ze verrichtte onder andere speculatief onderzoek naar de toekomst van mijnbouw in een wereld waarin fossiele grondstoffen uitgeput zijn en we gebruik moeten maken van lithoplast, een samengeperst materiaal van voornamelijk plastic en verontreinigde aarde. Ook realiseerde Shahar sieraden van plastic afval voor het modemerk Balenciage, die werden gedragen door onder andere Kim Kardasian. Het plan van Shahar richt zich op de betekenis en herwaardering van natuurlijk rubber, door haar verleden en toekomstig gebruik te verkennen. Rubber betreft enerzijds een duurzaam biomateriaal dat al eeuwen wordt aangewend door inheemse gemeenschappen. Anderzijds draagt het de donkere historie van kolonialisme, ontbossing en exploitatie met zich mee. Shahar zal onderzoek verrichten op diverse plekken in binnen- en buitenland en beoogt een discursief programma op te zetten in samenwerking met onder andere het Tropenmuseum en Het Nieuwe Instituut.
- Margit Lukács & Persijn Broersen - ‘Nieuwe Mythologie van de Rijn’ (beeldende kunst)
Het duo Broersen & Lukács maakt films, installaties en performances waarin ze het uiterste vraagt van digitale (animatie)technieken. In werken als 'Mastering Bambi' (2010) en 'Les Zones Terrestres' (2013) putten ze rijkelijk uit de kunst- en nijverheidshistorie en hedendaagse film- en mediacultuur. Broersen & Lukács laten daarmee zien hoe ons beeld van de natuur in feite een fictieve constructie is. In nieuw onderzoek focussen ze op oude mythologieën rondom de Rijn, die het buiten-menselijke, zoals dieren, stenen of water, een stem gaven en daarmee hun positie invoelbaar maakten. Samen met de onderzoeksgroep Climate Imaginaries, een samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam, de Rietveld Academie en Hogeschool van Amsterdam, willen zij een AI verhalen- en beeldengenerator bouwen die zich baseert op deze mythes en ons nieuwe, actuele zienswijzen kan voorspiegelen.
Meer weten over de ondersteunde makers of plannen? Neem contact met ons op via mail@stokroos.nl.
Zodra meer duidelijk is over de open oproep van 2024 publiceren we dit op de website.