Menu

Stichting Stokroos

NL | EN

Transcience | kommen door Lex Pott

De ware identiteit van zilver

Lex Pott is geselecteerd voor het stipendium van Stichting Stokroos. De vraag een zilveren object te vervaardigen voor de permanente collectie van het Nederlands Zilvermuseum in Schoonhoven, werd beantwoord met een Transience-kom en schaal van geoxideerd zilver die hij samen met David Derksen vervaardigde. In de kleurrijke serie is zilver niet glanzend gepolijst, maar wordt de pure schoonheid van het verouderingsproces juist in volle glorie getoond.

Bekende ontwerpers als Evert Nijland (2014), Aldo Bakker (2015) en Piet Hein Eek (2013) gingen hem voor. Maar nu gaan ook Lex Pott en David Derksen (2017) deel uitmaken van de collectie eigentijds zilver van het Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven.

Het viel Lex Pott En David Derksen op dat zilver altijd zo perfect opgepoetst en glimmend gepolijst is, toen ze door het Zilvermuseum rondliepen. Ze wilden iets radicaal anders, iets dat zelden wordt gedaan met dit kostbare materiaal. Zij zouden niet de gecultiveerde natuur laten zien, maar het natuurlijke gedrag van dit half-edelmetaal: oxideren.

Door invloed van onder andere zuurstof of water verschijnen gaandeweg donkere vlekken op zilveren voorwerpen. Deze natuurlijke manier van veroudering is in de ogen van de ontwerpers geen aftakeling maar pure schoonheid; het maakt de ware identiteit en de rijke geschiedenis van een object zichtbaar.

Pott en Derksen onderzoeken en experimenteren vanuit een grote nieuwsgierigheid naar het gedrag van materialen. Zij zijn al langer geïnteresseerd in oxidatieprocessen, zoals ze lieten zien in hun Transience-spiegels. De Transience schaal en kom zijn hier logische opvolgers van.

Oxidatie acceleratie

Toch hebben de ontwerpers de natuur enigszins beïnvloed: binnen het vastgestelde kader kan het materiaal zich vrij gedragen. Voorts bespoedigden zij de transitie van zilver door het gebruik van zwavellever. In dit oxidatieproces accelereren en bevriezen ze de tijd.

Zo onthullen de zilveren kommen de verschillende stadia van oxidatie doordat de ontwerpers delen van het zilver afplakken. Afhankelijk van de tijd waarin het niet afgeplakte zilver is blootgesteld is aan het zwavellever ontstaan geometrische patronen in intrigerende kleurtonen, variërend van goud en bruin, tot blauw en paars.

Pott en Derksen laten zien dat het kostbare materiaal niet alleen zijn weg vindt naar traditioneel tafelzilver, pronkstukken, geboortebekers of sieraden. Met de kom en schaal modelleren de ontwerpers een eigentijds beeld dat het bestaansrecht aantoont en de nieuwe rol van zilver inluidt.

Stichting Stokroos stimuleert met het stipendium een experiment in zilver. De selectiecommissie voor toekenning van het stipendium bestond dit jaar uit Job Meihuizen, Marjan Unger, Thomas Widdershoven, Joffrey Walonker, Marcel Teheux en Arjenne Bouwknegt.

Fotocredits: @RobGlastraFotografie
Terug