stichting stokroos
  • Home
    • Over Stokroos
    • Contact
  • Actueel
    • Open oproep Duurzame & ecologische praktijken
    • Toekenningen zomer 2023
    • Toekenningen voorjaar 2023
    • Bekendmaking Paul Deiters Stipendium 2023
  • Agenda
    • The Portal | Sissel Marie Tonn
    • Mining Myths | Miriam Sentler
    • Lost And Found. Lost And Found. Lost And Found. Lost | Mirre Yayla Seur
    • Multiply | RAW Color
    • Mapping Dutch Waters | Suzette Bousema
    • Watch It Collapse | Julius Thissen
    • Vloeivelden | Richard Bolhuis
    • Common Soil | Inge Meijer
    • Mandy van Elzen | Flora van Breda
    • h3h biënnale | Wessel Verrijt
    • h3h biënnale | Ine Vermee
    • Omen | Víctor Santamarina
    • shy*play | Aster Arribas
    • Kunstroute Beeldenstorm | Jelle Korevaar
    • In de schaduw van de zon | Narges Mohammadi
    • In The Garden Of Doubt And Panic | Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis
    • Natuurlijk | Ghita Skali
    • Sepia Days | Nazif Lopulissa
    • Tulpengulden | Susan Kooi
    • The Plantriarchy | Gijsje Heemskerk & Bernice Nauta
  • Aanvragen
    • Informatie over aanvragen
    • FAQ (Frequently Asked Questions/veelgestelde vragen)
  • Stipendia
    • Stokroos Keramiekstipendium 2020
    • Paul Deiters Stipendium 2020
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2020
    • Body Drift Stipendium 2020
    • Stokroos Keramiekstipendium 2019
    • Paul Deiters Stipendium 2019
    • Stokroos Glasstipendium 2019
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2019
    • Stokroos Glasstipendium 2018
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2018
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2017
    • Stokroos Glasstipendium 2017
  • Over ons
    • Over Paul Deiters
  • Contact
  • Downloads
    • Stokroos logo zwart
    • Stokroos logo kleur
Aanvragen

Bas van Beek |Moord en brand

Hoe exclusief is design eigenlijk en waarom zou je designklassiekers niet mogen kopiëren, aanpassen of uitbreiden? Het zijn dit soort vragen die ontwerper Bas van Beek (1974), winnaar van het Stokroos Keramiekstipendium, bezighouden. Zijn werk, dat zich begeeft op het snijvlak van vormgeving, architectuur, beeldende kunst en commercie, doet nogal eens stof opwaaien en dat is precies wat hij wil: discussies ontketenen over de status van hedendaags én historisch design. Van Berlage tot Disney en van wegwerpartikelen tot beroemde oeuvres; Van Beek kopieert, verbouwt, vult aan, breidt uit en geeft ze allemaal hetzelfde podium in zijn eerste museale overzichtstentoonstelling. 

Het zwaartepunt van de tentoonstelling in Kunstmuseum Den Haag ligt op Van Beeks werk in keramiek en glas, oftewel ‘de kunsten van het vuur’ zoals oud-museumdirecteur Hendrik Enno van Gelder ze ooit heeft gedefinieerd en die aan de basis liggen van de collectie toegepaste kunst van het museum. De ondertitel Moord en brand is een knipoog naar deze omschrijving alsook naar de bewust provocerende werkwijze van de ontwerper die regelmatig ‘vadermoord’ pleegt door bestaande ontwerpen naar zijn hand te zetten.

Bas van Beek - Moord en brand is de eerste in een reeks van keramiekstipendia die Kunstmuseum Den Haag in samenwerking met Stichting Stokroos de komende jaren organiseert. De tentoonstelling wordt verder mede mogelijk gemaakt door Cor Unum Ceramics en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. 

 

Kunstenaar:Bas van Beek
Type:Stokroos Stipendium
Discipline:Keramiek
Titel:Bas van Beek | Moord en brand
Van:Za 12 december 2020
Tot:Za 24 oktober 2020
Adres:Kunstmuseum Den Haag, Stadhouderslaan 4, 2517 HV, Den Haag
Openingstijden:Di tm zo 10.00 - 17.00 uur
Terug
© 2023 info@stokroos.nl | Design en website by RAMDATH