stichting stokroos
  • Home
    • Over Stichting Stokroos
    • Contact
  • Actueel
    • 16 januari 2023 | Niels Engel nieuwe directeur
    • Persbericht | Paul Deiters Stipendium 2023
    • Open Call | Paul Deiters Stipendium 2023
    • Stichting Stokroos start met professionaliserings-vouchers
    • Persbericht | 12-01-2022 | Coachingsbijdrage stopt
    • Persbericht | 16 december 2021 | Nieuwe voorzitter
    • Jaarverslag 2020 gepubliceerd
    • Samenwerking met Driving Dutch Design
    • De Best Verzorgde Boeken 2020
    • Persbericht | Paul Deiters Stipendium 2021
    • Open Call | Paul Deiters Stipendium 2021
    • Persbericht | Paul Deiters Stipendium 2020
    • Open Call | Paul Deiters Stipendium 2020
    • Persbericht | 19-12-2019 Nieuwe bestuursleden
    • Persbericht| Paul Deiters Stipendium 2019
    • Persbericht, 9 juli 2018
    • Agenda
      • Levendig Water|Anne ten Ham
      • Baken Schiermonnikoog |Kunstmanifestatie Hi - Lo
      • Debaltsevo, Where Are You? |Karine Zenja Versluis
      • BEZIN – Geloof achter de tralies|Ilvy Njiokiktjien
      • The Plantriarchy|Bernice Nauta en Gijsje Heemskerk
      • Behind the screens|50 jaar computerkunst
      • WHAT MY HANDS KNOW|Arti et Amicitiae
      • Orchestrating Coincidence|Hilde Onis/ Liza Wolters
      • Honeycombinge|Ilse Bourlanges and Elena Khurtova
      • ANK - Another Kind of Need |Marijn Bax
      • 'Gatekeepers' | Monika Dahlberg
      • 'Window of Opportunity'| Jop Vissers Vorstenbosch
      • THIS WORKS
  • Projecten
    • Albert van Abbe |SYNC AI Muziekinstrument
    • Sabine Groenewegen| UNDER ERASURE
    • Stichting Beeldengalerij Haarlem |Hildebrandmonument
    • 'Gatekeepers' | Monika Dahlberg
    • Footnotes I have never seen | Robin Waart
    • (r)evolutionary textiles | Fenna van der Klei
    • Tentoonstelling | Kokou Ferdinand Makouvia
    • Ecognosis | Between two hands
    • Tentoonstelling | Riëtte Wanders
    • Full of Emptiness | Machteld Rullens
    • Afstand | Henk Wildschut
    • Bloomlight | Vouw
    • Bilders Folly | Floris Brasser
    • Does a Face Have a Chronology|Team Thursday
    • Deborah Jack | Overzichtstentoonstelling
    • ICE | Rob Voerman
    • Bijzondere Projecten 2020 | Taskforce Fashion
    • The Forbidden Garden of Europe|Studio Wild
    • Singing Sparks | Görkem Arikan
    • Constant Companion | Minne Kersten
    • Festival Analog | Grafische Werkplaats Den Haag
    • Tentoonstelling | Gerbrand Burger
    • Kunstenaarsboek | Rachel Moron
    • ROTONDE: GRAN WHISTLE TURISMO| Lee McDonald
    • Kunstenaarsboek | Maurice Bogaert
    • Sweat book | Alex Farrar
    • Germano | Sarah Mei Herman
    • Lijn Therapie | Myrte van der Molen
    • Stichting MIR Project | Terra Incognita
    • Fontein | Dennis Muñoz Espadiña
    • Kunstenaarsboek Hoarder Order | Thomas Kuipers
    • Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2020
    • Tourist Land | Paleisstraat 107
    • Kunstenaarsboek SC 1/1_1/2_1/4_1/8 | Sigrid Calon
    • Quilt #01–#30 | Philipp Gufler
    • Festival The Other Book
    • Kunstenaarsboek ZAMZAM | Fatima Barznge
    • De Constructie | Wim Warrink
    • Under the surface | Maze de Boer
    • Abacus | Bilal Chahal
    • Sun Windows Moon Tendrils | Arvo Leo
    • Secret Mountain | Margriet van Weenen
    • Beyond Quilting | Edith Rijnja
    • Studiolo | Ilse vermeulen
    • Ephemeral Data | Jeroen van Loon
    • Beeldengalerij Haarlem | Stichting Hildebrandmonum
    • Funes the memorious | Iqraa Tanveer
    • Terrarium | Tanja Smeets
    • Amazigh | Mickey Yang en Katrein Breukers
    • We Love Where We Live | Louise Honée
    • Sprekend verleden | Sibyl Heijnen
    • Oernatuur | Primal Nature | Mariëlle van den Bergh
    • Phoenix's Last Song | Dorine van Meel
    • Umami Maybe | Janine van Oene
    • Lustwarande 2019 | Stichting Fundament
    • Expeditie MIR
    • Het woord | Tanja Smit
    • Sirenen | Joris Strijbos
    • 8 beeldvormers bij Kuub| Annemie Bogaerts
    • In silence | Grace Schwindt
    • Ceramic Totems | Sil Krol
    • Fleece Afterlife | Conny Groenewegen
    • Vrijplaats bij MIJ | Museum IJsselstein
    • Cell Memory, Thank you Plant | Wineke Gartz
    • It happens anyway W139| Sachi Miyachi
    • Conserving the Representation | Pendar Nabipour
    • Stokroos Stipendium voor Eigentijds Zilver 2018
    • Oysters for Naturalization | Mangano & Van Rooy
    • Insectology: Food for Buzz | Matilde Boelhouwer
    • Partituur van Zoet & Zout | Marjolijn Boterenbrood
    • FLASHFORWARD | Bastienne Kramer
    • De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019
    • Mores | Marijn Bax
    • "Spell Action" Artist Book | Ruta Butkute
    • Justina Nekraisaite | Digital Platform
    • Kunstenaarsboek | Rein Jelle Terpstra
    • Tembe Afaka | Marcel Pinas
    • New Biodiversity | Carolien Adriaansche
    • Motherland is Calling | Olga Ghanza
    • RijksOpen 2018 | Rijksakademie
    • A sense of things to come | Robin Waart
    • DOMINO/B | Joke Robaard
    • Lotte van Latum | Life's a Bubble
    • Appearance / being | Maarten van Maanen
    • Outer Space | Machteld Aardse en Lyske Gais
    • Roots | Inge Meijer
    • Windowclicker | Zeefdrukproject
    • Beauty of the Battle | Patrick Koster
    • May or why I think Blue | Julia Amelie
    • Weeflab | Monika Auch
    • Beauty of the Battle | Damian Kapojos
    • Sebastiano Blu | Pauline Curnier Jardin
    • Kunstenaarsboek | Marenne Welten
    • Ever so Humble, Ever so Proud | Mila Lanfermeijer
    • A very light moment | Sanja Medic
    • Dedication(s) | Robin Waart
    • Street vendors | Su Tomesen
    • NEWSTREET EXPO’s 2.0 en 3. | Liesbeth Sterkenburgh
    • FLAM XL 2018 | Stichting Outline
    • Gaan om te zijn | Polak van Bekkum
    • Detox Tour | Dirk van Lieshout
    • Loophole | Jimi Kleinbruinink
    • Material Encounters | Margret Wibmer
    • Sirene | Bouke Groen
    • Kunstenaarsboek | Hanneke van der Hoeven
    • Ciska de Hartogh | Kayelitsha Bonteheuvel
    • Stralen en Reflecteren | Groepstentoonstelling
    • Sculptuur 'Wetter' | Kim Habers - Yvon Ariese
    • Flip Chair at The Aram Gallery, London Jair Stras
    • Dust to * dust | Khurtova & Bourlanges
    • Ornamental HEY HEY HEYS | Ineke Heerkens
    • Like a Pearl in my Hand | Carina Hesper
    • Infinity | Zoro Feigl
    • Kunstenaarsboek | Pjotr Müller
    • Tormenta | Jef Montes
    • March Madness | Tamar Harpaz
    • Alhazen | Siba Sahabi
    • Façade | Wouter Venema
    • 50 YEARS | Stefan Cammeraat
    • Kantelpunt 1 | Robbie Cornelissen
    • The Inside Out The Outside In
    • Novo Typo Color Book | Mark van Wageningen
    • Een wetenschappelijk ritueel | Pavèl van Houten
    • Hatchings | Kok & Deiman
    • Navigating the Imaginary | Anouk Griffioen
    • Speed of Light | Caspar Noyons
    • Melanie Bonajo | Hacking Habitat
    • Smar-ting bodies | Eveline Rajca
    • Traces | Rozemarijn Westerink
    • Paper Memory en Ghost Images | Aimée Zito Lema
    • Photographic Treatment | Laurence Aëgerter
    • Luen' serie wollen plaids | Karolien van Mensvoort
    • Procedure for Underground | Paul Hendrikse
    • A matter of perspective | Jimi Kleinbrunink
    • Jaquards van Gunta Stoltz | Bas van Beek
    • Sybren Hellinga Kunstprijs | Kunsthuis Syb
    • Luster | Clay in Sculpture Today
    • Het Fotografisch Keramisch Reliëf
    • INSIDEOUT
    • Witte Olifanten | Femke Woltering
    • Part of something | Gerbrand Burger
    • Annesas Appel
    • Leviathan | Laurence Aëgerter
    • Katrin Korfmann | Bradwolff Projects
    • Time Out | Margret Wibmer
    • SWEEP | Tine Wilde
    • Presentatie objecten | Tilmann Meyer-Faje
    • Blue Hour | Yasmijn en Merel Karhof
    • Tentoonstelling | Cecilia Vissers
    • Installatie en kunstenaarsboek| Marinus van Dijke
    • Presentatie Paris Fashionweek | David Laport
    • Verschanste klanken | Fedde ten Berge
    • 'Et Ita Factum Est (And So It Was)' | Kevin Bauer
    • Park Sporen | Marjolijn Boterenbrood
    • Marabouparken | Edward Clydesdale Thomson
    • tentoonstelling 37 PK | Boris de Beijer
    • Stitch Your Brain | Monika Auch
    • 'Personal Structures’| Venice Biennale 2015
    • Glaskralen | Regula Maria Müller
    • Something Thrown in the Way of the Observer
    • What Design Can Do
    • Twijfel Zaaien | Casting Doubts
    • Manifesten | Kranenburgh
    • Velero | Jef Montes
    • Tentoonstelling | Greylight Projects
    • Daar komen de Putters
    • Animatie | Cathelijn van Goor
    • Leparello | EVO
    • De opportunisten | vendel & de wolf
    • Artist Book | Tim Breukers
    • Internationaal Fotofestival Leiden
    • Nieuw werk | Charles van Otterdijk
    • Body | Annika Pannito & Erica Preli
    • Publicatie | Maartje Folkeringa
    • Geluidsinstallatie | Alexandra Duvekot
    • Tentoonstelling | Bradwolff projects
    • Grafiek | Monique Kwist
    • Nachtelijke Dwalingen | De Oude Kerk
    • CaCo3 Stoneware | Laura Lyn Janssen & Thomas Vaill
    • Spiral Drawing Sunrise | Polak van Bekkum
    • Walter Nikkels | Uitgeverij Valiz
    • Index Collection | Raw Color
    • Kunstenaarsboek | Sigrid Calon
    • Libero | Petra Stavast
    • Korstmos vloerkleden | Lizan Freijsen
    • Shotgun architecture | Justin Bennett
    • Porcelain Tableware | Aldo Bakker
  • Aanvragen
    • Informatie over aanvragen
  • Stipendia
    • Stokroos Keramiekstipendium 2020
    • Paul Deiters Stipendium 2020
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2020
    • Body Drift Stipendium 2020
    • Stokroos Keramiekstipendium 2019
    • Paul Deiters Stipendium 2019
    • Stokroos Glasstipendium 2019
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2019
    • Stokroos Stipendium voor Eigentijds Zilver 2018
    • Stokroos Glasstipendium 2018
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2018
    • HKU Stipendium 2017
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2017
    • Stokroos Glasstipendium 2017
    • HKU Stipendium 2016
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2016
    • Stokroos Glasstipendium 2015
    • Stokroosstipendium voor eigentijds zilver 2015
    • HKU Stipendium 2015
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2014
    • Stokroos Glasstipendium 2014
    • HKU Stipendium 2014
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2013
    • Stokroos Glasstipendium 2013
    • HKU Stipendium 2013
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2012
    • Stokroos Glasstipendium 2012
    • HKU Stipendium 2012
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2011
    • Stokroos Glasstipendium 2011
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2010
    • Stokroos Glasstipendium 2009
    • Stokroos Glasstipendium 2008
    • Stokroos Glasstipendium 2007
    • Stokroos Glasstipendium 2006
    • Stokroos Glasstipendium 2005
  • Over ons
    • Over Paul Deiters
  • Contact
  • Downloads
    • Stokroos logo zwart
    • Stokroos logo kleur
Aanvragen

Paul Deiters Stipendium 2020

Marit Westerhuis over haar residentie in Nairs met het Paul Deiters Stipendium 2020

“Mountains seem to answer an increasing imaginative need in the West. More and more people are discovering a desire for them, and a powerful solace in them. At bottom, mountains, like all wildernesses, challenge our complacent conviction - so easy to lapse into - that the world has been made for humans by humans. Most of us exist for most of the time in worlds which are humanly arranged, themed and controlled. One forgets that there are environments which do not respond to the flick of a switch or the twist of a dial, and which have their own rhythms and orders of existence. Mountains correct this amnesia. By speaking of greater forces than we can possibly invoke, and by confronting us with greater spans of time than we can possibly envisage, mountains refute our excessive trust in the man-made. They pose profound questions about our durability and the importance of our schemes. They induce, I suppose, a modesty in us.”

-Robert MacFarlane, Mountains of the Mind: Adventures in Reaching the Summit

Ter voorbereiding op mijn reis naar Zwitserland ben ik begonnen met het lezen van het boek: Mountains of the Mind van Robert MacFarlane. Een boek over de geschiedenis van de fascinatie van de mens voor bergen, de drang om het onbekende te ontdekken en over geologie. Over bergen werd ooit gedacht dat het goddeloze en wetteloze plekken waren, beter om te vermijden. Daar kwam verandering in, in de negentiende eeuw werden te toppen juist gelezen als stenen boeken.
Met mijn korte voorstudies in het achterhoofd ging ik op pad, ik vertrok op een regenachtige ochtend in maart vanuit het Amstelstation en kwam s’avond aan op een ijzig en donker station. Ondanks het late avonduur kon ik de bergtoppen zien vanaf het perron, kippenvel. Ik probeerde de berglucht nogal bewust in te ademen, na mijn korte taxi rit zou ik namelijk voor twee weken in quarantaine gaan. De locatie was perfect hiervoor en ik besloot de komende twee weken te beschouwen als een soort retraite. Fundaziun Nairs is een kunstgalerie en residency, gevestigd in het in 1913 gebouwde badhuis dat deel uitmaakte van het historische kuuroord in Nairs.
Ik kan me die eerste twee weken nauwelijks herinneren, ik weet niet eens meer of het snel of juist langzaam voorbij ging. Enkel kan ik me herinneren dat ik op gezette tijden gebruik mocht maken van de keuken. En er was een badkamer en toilet waar alleen ik gebruik van mocht maken. Alles was op z’n Zwitsers spik en span.
Ik zat de hele dag in het raamkozijn uitkijkend over de rivier Inn en zag dat elke dag het sneeuw steeds iets sneller smolt. Ik hoopte dat het er nog zou liggen als ik eindelijk naar buiten mocht.

2 April, ik mocht naar buiten. Het sneeuw lag er nog, op sommige stukken kwam het tot de knieën. De combinatie van de hoogte en het hoge sneeuw maakte me ziek. De bergtoppen heb ik nauwelijks gezien, terwijl mijn Zwitserse metgezellen honderden meters voor mij als berggeiten over de spekgladde paadjes huppelden. Bijna elke dag vond er wel een grote wandeling plaats, met de andere kunstenaars of alleen. Na een paar dagen voelde ik de hoogte niet meer en zag ik eindelijk de toppen, rook ik de naalden en het water en was me bewust van de grillige natuur. Maar juist de sporen van de mens in deze omgeving viel me op. De vele betonnen constructies staken af tegen de onbewoonbare hoogtes. Wanneer je geen beton meer tegenkwam voelde je de mens alsnog, de paadjes leken bijna schoongeveegd. Nergens voelde je je echt alleen, ook niet op 2800 meter hoogte.

De eerste maand vloog voorbij, ik was nauwelijks in het atelier, elke dag was ik in de bossen of bergen. Rondom Nairs en Scuol was het sneeuw gesmolten en de Inn had z’n lichtblauwe transparantie verloren, hij was nu troebel en bruin. Luider ook, sommige kunstenaars sliepen slecht door het constante geweld van water. Slapen kon ik wel, maar ook ik voelde een zekere druk, misschien was het een frequentie, we werden er allemaal wat nerveus van. Er werden grappen gemaakt over The Shinig en over mogelijke geesten op de gangen van het oude badhuis.

Ik kan er nog steeds m’n vinger niet opleggen, maar de sfeer van het gebouw en de nabije natuur is onheilspellend, unheimlich blijft het beste woord. Met deze nogal clichématige terminologie ging ik aan de slag met een nieuw werk. Ik had materialen meegebracht die allen in m’n koffer pasten, want ik reisde met de trein. Het werk zou dus klein worden, koffer formaat. Hoe vat je zo’n omgeving en ervaring in klein materiaal, de enige en meeste logische uitkomst was de diorama. De diorama zou je kunnen zien als het kruispunt van kunst, film, theater en wetenschap een benadering van de geschiedenis van het toeschouwerschap. Vaak een pedagogisch hulpmiddel in natuurhistorische musea. Het diorama herschept een driedimensionaal tafereel dat bevroren is in tijd en ruimte, meestal ingesloten in een vitrine. De kijker wordt uitgenodigd te geloven in de authenticiteit van het kunstmatige decor. Hoewel de etymologie van diorama ‘doorzien’ betekent, dient het apparaat ook als een scherm waarop een wereld van fantasie en fictie samensmelt met de weergave van kennis en wetenschap.

Voor deze eerste diorama (wat een grote reeks gaat worden) heb ik bepaalde details uit het Zwitserse landschap nagebootst. De uitgestrekte levenloze natuur met de bijna uit de lucht gevallen betonnen ingrepen en de plotseling opdoemende eenzame hekwerken die de koppelvelden en transformators van de vele hoogspanningsmasten beschermen of opsluiten waren invloedrijk voor de diorama.
Het dient als tijdcapsule, hermetisch afgesloten, een metafoor voor een toekomstbeeld maar ook een verleden. Van een locatie waar de mens iets heeft weggemoffeld, afgesloten met een dikke laag beton en een groot hekwerk met prikkeldraad. In deze wereld leeft geen mens meer, door eigen toedoen. In het beton zijn scheuren ontstaan en is nieuw leven ontsnapt. Het organisme beweegt zich als 1 groot zenuwstelsel over de dode aarde.

Mountains of the mind heb ik nooit uitgelezen. Een berg zonder mens heb ik nooit gevonden in Zwitserland, wel heb ik een land gezien waar het gazon letterlijk wordt gestofzuigd. Een land die zelfs de goddeloze en wetteloze bergen heeft weten te cultiveren. Een land waar (ook hier) de rijkdommen van de natuur afnemen en de schatkisten van de mens steeds groter worden.




Werk:
Geen titel (2021)
Hardschuim, epoxy, agar, roest vrij staal, plexiglas, kunststof vezels, gips, acryl, Physarum polycehalum.

Website Marit Westerhuis

Fundaziun Nairs

Kunstenaar:Marit Westerhuis
Type:Stokroos Stipendium
Discipline:Gemengde techniek
Terug
© 2023 info@stokroos.nl | Design en website by RAMDATH