stichting stokroos
  • Home
    • Over Stichting Stokroos
    • Contact
  • Actueel
    • 16 januari 2023 | Niels Engel nieuwe directeur
    • Persbericht | Paul Deiters Stipendium 2023
    • Open Call | Paul Deiters Stipendium 2023
    • Stichting Stokroos start met professionaliserings-vouchers
    • Matchfundingpartner van voordekunst
    • Persbericht | 12-01-2022 | Coachingsbijdrage stopt
    • Persbericht | 16 december 2021 | Nieuwe voorzitter
    • Jaarverslag 2020 gepubliceerd
    • Samenwerking met Driving Dutch Design
    • De Best Verzorgde Boeken 2020
    • Persbericht | Paul Deiters Stipendium 2021
    • Open Call | Paul Deiters Stipendium 2021
    • Persbericht | Paul Deiters Stipendium 2020
    • Open Call | Paul Deiters Stipendium 2020
    • Persbericht | 19-12-2019 Nieuwe bestuursleden
    • Persbericht| Paul Deiters Stipendium 2019
    • Persbericht, 9 juli 2018
  • Agenda
    • BEZIN – Geloof achter de tralies|Ilvy Njiokiktjien
    • The Plantriarchy|Bernice Nauta en Gijsje Heemskerk
    • Behind the screens|50 jaar computerkunst
    • WHAT MY HANDS KNOW|Arti et Amicitiae
    • Orchestrating Coincidence|Hilde Onis/ Liza Wolters
    • Honeycombinge|Ilse Bourlanges and Elena Khurtova
    • ANK - Another Kind of Need |Marijn Bax
    • 'Gatekeepers' | Monika Dahlberg
    • 'Window of Opportunity'| Jop Vissers Vorstenbosch
    • THIS WORKS
  • Projecten
    • Sabine Groenewegen| UNDER ERASURE
    • Stichting Beeldengalerij Haarlem |Hildebrandmonument
    • 'Gatekeepers' | Monika Dahlberg
    • Footnotes I have never seen | Robin Waart
    • (r)evolutionary textiles | Fenna van der Klei
    • Tentoonstelling | Kokou Ferdinand Makouvia
    • Ecognosis | Between two hands
    • Tentoonstelling | Riëtte Wanders
    • Full of Emptiness | Machteld Rullens
    • Afstand | Henk Wildschut
    • Bloomlight | Vouw
    • Bilders Folly | Floris Brasser
    • Does a Face Have a Chronology|Team Thursday
    • Deborah Jack | Overzichtstentoonstelling
    • ICE | Rob Voerman
    • Bijzondere Projecten 2020 | Taskforce Fashion
    • The Forbidden Garden of Europe|Studio Wild
    • Singing Sparks | Görkem Arikan
    • Constant Companion | Minne Kersten
    • Festival Analog | Grafische Werkplaats Den Haag
    • Tentoonstelling | Gerbrand Burger
    • Kunstenaarsboek | Rachel Moron
    • ROTONDE: GRAN WHISTLE TURISMO| Lee McDonald
    • Kunstenaarsboek | Maurice Bogaert
    • Sweat book | Alex Farrar
    • Germano | Sarah Mei Herman
    • Lijn Therapie | Myrte van der Molen
    • Stichting MIR Project | Terra Incognita
    • Fontein | Dennis Muñoz Espadiña
    • Kunstenaarsboek Hoarder Order | Thomas Kuipers
    • Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2020
    • Tourist Land | Paleisstraat 107
    • Kunstenaarsboek SC 1/1_1/2_1/4_1/8 | Sigrid Calon
    • Quilt #01–#30 | Philipp Gufler
    • Festival The Other Book
    • Kunstenaarsboek ZAMZAM | Fatima Barznge
    • De Constructie | Wim Warrink
    • Under the surface | Maze de Boer
    • Abacus | Bilal Chahal
    • Sun Windows Moon Tendrils | Arvo Leo
    • Secret Mountain | Margriet van Weenen
    • Beyond Quilting | Edith Rijnja
    • Studiolo | Ilse vermeulen
    • Ephemeral Data | Jeroen van Loon
    • Beeldengalerij Haarlem | Stichting Hildebrandmonum
    • Funes the memorious | Iqraa Tanveer
    • Terrarium | Tanja Smeets
    • Amazigh | Mickey Yang en Katrein Breukers
    • We Love Where We Live | Louise Honée
    • Sprekend verleden | Sibyl Heijnen
    • Oernatuur | Primal Nature | Mariëlle van den Bergh
    • Phoenix's Last Song | Dorine van Meel
    • Umami Maybe | Janine van Oene
    • Lustwarande 2019 | Stichting Fundament
    • Expeditie MIR
    • Het woord | Tanja Smit
    • Sirenen | Joris Strijbos
    • 8 beeldvormers bij Kuub| Annemie Bogaerts
    • In silence | Grace Schwindt
    • Ceramic Totems | Sil Krol
    • Fleece Afterlife | Conny Groenewegen
    • Vrijplaats bij MIJ | Museum IJsselstein
    • Cell Memory, Thank you Plant | Wineke Gartz
    • It happens anyway W139| Sachi Miyachi
    • Conserving the Representation | Pendar Nabipour
    • Stokroos Stipendium voor Eigentijds Zilver 2018
    • Oysters for Naturalization | Mangano & Van Rooy
    • Insectology: Food for Buzz | Matilde Boelhouwer
    • Partituur van Zoet & Zout | Marjolijn Boterenbrood
    • FLASHFORWARD | Bastienne Kramer
    • De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019
    • Mores | Marijn Bax
    • "Spell Action" Artist Book | Ruta Butkute
    • Justina Nekraisaite | Digital Platform
    • Kunstenaarsboek | Rein Jelle Terpstra
    • Tembe Afaka | Marcel Pinas
    • New Biodiversity | Carolien Adriaansche
    • Motherland is Calling | Olga Ghanza
    • RijksOpen 2018 | Rijksakademie
    • A sense of things to come | Robin Waart
    • DOMINO/B | Joke Robaard
    • Lotte van Latum | Life's a Bubble
    • Appearance / being | Maarten van Maanen
    • Outer Space | Machteld Aardse en Lyske Gais
    • Roots | Inge Meijer
    • Windowclicker | Zeefdrukproject
    • Beauty of the Battle | Patrick Koster
    • May or why I think Blue | Julia Amelie
    • Weeflab | Monika Auch
    • Beauty of the Battle | Damian Kapojos
    • Sebastiano Blu | Pauline Curnier Jardin
    • Kunstenaarsboek | Marenne Welten
    • Ever so Humble, Ever so Proud | Mila Lanfermeijer
    • A very light moment | Sanja Medic
    • Dedication(s) | Robin Waart
    • Street vendors | Su Tomesen
    • NEWSTREET EXPO’s 2.0 en 3. | Liesbeth Sterkenburgh
    • FLAM XL 2018 | Stichting Outline
    • Gaan om te zijn | Polak van Bekkum
    • Detox Tour | Dirk van Lieshout
    • Loophole | Jimi Kleinbruinink
    • Material Encounters | Margret Wibmer
    • Sirene | Bouke Groen
    • Kunstenaarsboek | Hanneke van der Hoeven
    • Ciska de Hartogh | Kayelitsha Bonteheuvel
    • Stralen en Reflecteren | Groepstentoonstelling
    • Sculptuur 'Wetter' | Kim Habers - Yvon Ariese
    • Flip Chair at The Aram Gallery, London Jair Stras
    • Dust to * dust | Khurtova & Bourlanges
    • Ornamental HEY HEY HEYS | Ineke Heerkens
    • Like a Pearl in my Hand | Carina Hesper
    • Infinity | Zoro Feigl
    • Kunstenaarsboek | Pjotr Müller
    • Tormenta | Jef Montes
    • March Madness | Tamar Harpaz
    • Alhazen | Siba Sahabi
    • Façade | Wouter Venema
    • 50 YEARS | Stefan Cammeraat
    • Kantelpunt 1 | Robbie Cornelissen
    • The Inside Out The Outside In
    • Novo Typo Color Book | Mark van Wageningen
    • Een wetenschappelijk ritueel | Pavèl van Houten
    • Hatchings | Kok & Deiman
    • Navigating the Imaginary | Anouk Griffioen
    • Speed of Light | Caspar Noyons
    • Melanie Bonajo | Hacking Habitat
    • Smar-ting bodies | Eveline Rajca
    • Traces | Rozemarijn Westerink
    • Paper Memory en Ghost Images | Aimée Zito Lema
    • Photographic Treatment | Laurence Aëgerter
    • Luen' serie wollen plaids | Karolien van Mensvoort
    • Procedure for Underground | Paul Hendrikse
    • A matter of perspective | Jimi Kleinbrunink
    • Jaquards van Gunta Stoltz | Bas van Beek
    • Sybren Hellinga Kunstprijs | Kunsthuis Syb
    • Luster | Clay in Sculpture Today
    • Het Fotografisch Keramisch Reliëf
    • INSIDEOUT
    • Witte Olifanten | Femke Woltering
    • Part of something | Gerbrand Burger
    • Annesas Appel
    • Leviathan | Laurence Aëgerter
    • Katrin Korfmann | Bradwolff Projects
    • Time Out | Margret Wibmer
    • SWEEP | Tine Wilde
    • Presentatie objecten | Tilmann Meyer-Faje
    • Blue Hour | Yasmijn en Merel Karhof
    • Tentoonstelling | Cecilia Vissers
    • Installatie en kunstenaarsboek| Marinus van Dijke
    • Presentatie Paris Fashionweek | David Laport
    • Verschanste klanken | Fedde ten Berge
    • 'Et Ita Factum Est (And So It Was)' | Kevin Bauer
    • Park Sporen | Marjolijn Boterenbrood
    • Marabouparken | Edward Clydesdale Thomson
    • tentoonstelling 37 PK | Boris de Beijer
    • Stitch Your Brain | Monika Auch
    • 'Personal Structures’| Venice Biennale 2015
    • Glaskralen | Regula Maria Müller
    • Something Thrown in the Way of the Observer
    • What Design Can Do
    • Twijfel Zaaien | Casting Doubts
    • Manifesten | Kranenburgh
    • Velero | Jef Montes
    • Tentoonstelling | Greylight Projects
    • Daar komen de Putters
    • Animatie | Cathelijn van Goor
    • Leparello | EVO
    • De opportunisten | vendel & de wolf
    • Artist Book | Tim Breukers
    • Internationaal Fotofestival Leiden
    • Nieuw werk | Charles van Otterdijk
    • Body | Annika Pannito & Erica Preli
    • Publicatie | Maartje Folkeringa
    • Geluidsinstallatie | Alexandra Duvekot
    • Tentoonstelling | Bradwolff projects
    • Grafiek | Monique Kwist
    • Nachtelijke Dwalingen | De Oude Kerk
    • CaCo3 Stoneware | Laura Lyn Janssen & Thomas Vaill
    • Spiral Drawing Sunrise | Polak van Bekkum
    • Walter Nikkels | Uitgeverij Valiz
    • Index Collection | Raw Color
    • Kunstenaarsboek | Sigrid Calon
    • Libero | Petra Stavast
    • Korstmos vloerkleden | Lizan Freijsen
    • Shotgun architecture | Justin Bennett
    • Porcelain Tableware | Aldo Bakker
  • Stipendia
    • Stokroos Keramiekstipendium 2020
    • Paul Deiters Stipendium 2020
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2020
    • Body Drift Stipendium 2020
    • Stokroos Keramiekstipendium 2019
    • Paul Deiters Stipendium 2019
    • Stokroos Glasstipendium 2019
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2019
    • Stokroos Stipendium voor Eigentijds Zilver 2018
    • Stokroos Glasstipendium 2018
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2018
    • HKU Stipendium 2017
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2017
    • Stokroos Glasstipendium 2017
    • HKU Stipendium 2016
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2016
    • Stokroos Glasstipendium 2015
    • Stokroosstipendium voor eigentijds zilver 2015
    • HKU Stipendium 2015
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2014
    • Stokroos Glasstipendium 2014
    • HKU Stipendium 2014
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2013
    • Stokroos Glasstipendium 2013
    • HKU Stipendium 2013
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2012
    • Stokroos Glasstipendium 2012
    • HKU Stipendium 2012
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2011
    • Stokroos Glasstipendium 2011
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2010
    • Stokroos Glasstipendium 2009
    • Stokroos Glasstipendium 2008
    • Stokroos Glasstipendium 2007
    • Stokroos Glasstipendium 2006
    • Stokroos Glasstipendium 2005
  • Aanvragen
    • Informatie over aanvragen
  • Over ons
  • Contact
  • Downloads
    • Stokroos logo zwart
    • Stokroos logo kleur
  • Over Paul Deiters
Aanvragen

Tentoonstelling | Gerbrand Burger

From a River to the Room
door Gerbrand Burger

De tentoonstelling From a River to the Room is een soloproject van Gerbrand Burger en toont nieuw werk, veelal sculpturen, dat de ontwikkeling laat zien in zijn benadering van vorm, materialiteit, handwerk en techniek. De tijd waarin we leven, die wordt gekenmerkt door een pandemie en ecologische en economische crises, heeft invloed op het werk dat Burger maakt, en de rol die hij aanneemt als kunstenaar. Hoewel hij zijn werk niet in een activistische context presenteert, is het gebaseerd op een fundamentele wens om materiaal duurzaam te gebruiken en bewust te zijn van zijn omgeving. Het werk komt voort uit twee ontwikkelingen in Burgers praktijk. Er is een samenwerking opgezet met houtspecialist Michiel van Leersum, met wie er onderzoek is gedaan naar de kwaliteiten van lokaal hout en die Burger heeft voorzien van ruw elzenhout. Elzen groeit het liefst bij het water en wordt bij gebruik onder water keihard. De wat onderschatte inlandse houtsoort is bijvoorbeeld gebruikt voor de houten palen onder Amsterdam en voor houten klompen. Daarnaast heeft Burger een werkperiode bij EKWC voltooid; een internationale artist-in-residence en centre-of-excellence voor keramiek. Het heeft geresulteerd in meerdere ‘flatscreens’; keramische geglazuurde panelen met abstracte oppervlakken - ruw, glad, spiegelend en transparant, al experimenterend aangebracht, zoekend naar de onvoorspelbare effecten van het materiaal. In sommige keramische panelen laat Burger de handmatige, fysieke opbouw van het materiaal zien door het gebruik van oxides op de verse klei aan te brengen tijdens het vormen van de platen, terwijl in andere de natuurlijke materialiteit van klei en glazuur wordt benadrukt met organische patronen en water- en schimmelachtige oppervlakken. De vormen van het keramiek zijn overgenomen van materiaal die Burger heeft verzameld uit het publieke domein en z.g. ‘maker spaces’ dat de manier van produceren goed laat zien; computergestuurd uit platen gesneden met laser, waterjet of CNC-frees. Deze gevonden vormen zijn een belangrijk motief geworden in het werk: ontdaan van haar oorspronkelijke functie en betekenis, waarbij enkel de vorm overblijft. Het ruwe elzenhout is ambachtelijk bewerkt tot ogenschijnlijke gebruiksvoorwerpen, maar door kleine ingrepen in het ontwerp worden ze uit het functionele getrokken. De twee contrasterende materialen – elzenhout en handgemaakte keramiek - komen uit de regio en vormen de basis voor nieuwe ruimtelijke sculpturen. Het werk begeeft zich op de grens tussen functionaliteit en vorm, industrieel en handmatig of organisch. Het onderzoekt het oppervlak van architectonische volumes, vormen en ruimtes. De tentoonstelling vindt plaats in Bellyditcham; een onafhankelijke projectruimte op de begane grond van het houten huis dat Gerbrand Burger heeft gebouwd naar eigen ontwerp. Bellyditcham biedt ruimte aan kunstenaars en curatoren om tentoonstellingen te realiseren.

Stichting Stokroos draagt bij aan dit project.
Kunstenaar:Gerbrand Burger
Type:Tentoonstelling
Discipline:Interdisciplinair
Van:Za 29 mei 2021
Tot:Zo 13 juni 2021
Adres:Bellyditcham Project Space
Bosrankstraat 11,
1032 LH, Amsterdam
Terug
© 2023 info@stokroos.nl | Design en website by RAMDATH