stichting stokroos
  • Home
    • Over Stichting Stokroos
    • Contact
  • Actueel
    • 16 januari 2023 | Niels Engel nieuwe directeur
    • Persbericht | Paul Deiters Stipendium 2023
    • Open Call | Paul Deiters Stipendium 2023
    • Stichting Stokroos start met professionaliserings-vouchers
    • Matchfundingpartner van voordekunst
    • Persbericht | 12-01-2022 | Coachingsbijdrage stopt
    • Persbericht | 16 december 2021 | Nieuwe voorzitter
    • Jaarverslag 2020 gepubliceerd
    • Samenwerking met Driving Dutch Design
    • De Best Verzorgde Boeken 2020
    • Persbericht | Paul Deiters Stipendium 2021
    • Open Call | Paul Deiters Stipendium 2021
    • Persbericht | Paul Deiters Stipendium 2020
    • Open Call | Paul Deiters Stipendium 2020
    • Persbericht | 19-12-2019 Nieuwe bestuursleden
    • Persbericht| Paul Deiters Stipendium 2019
    • Persbericht, 9 juli 2018
  • Agenda
    • BEZIN – Geloof achter de tralies|Ilvy Njiokiktjien
    • The Plantriarchy|Bernice Nauta en Gijsje Heemskerk
    • Behind the screens|50 jaar computerkunst
    • WHAT MY HANDS KNOW|Arti et Amicitiae
    • Orchestrating Coincidence|Hilde Onis/ Liza Wolters
    • Honeycombinge|Ilse Bourlanges and Elena Khurtova
    • ANK - Another Kind of Need |Marijn Bax
    • 'Gatekeepers' | Monika Dahlberg
    • 'Window of Opportunity'| Jop Vissers Vorstenbosch
    • THIS WORKS
  • Projecten
    • Sabine Groenewegen| UNDER ERASURE
    • Stichting Beeldengalerij Haarlem |Hildebrandmonument
    • 'Gatekeepers' | Monika Dahlberg
    • Footnotes I have never seen | Robin Waart
    • (r)evolutionary textiles | Fenna van der Klei
    • Tentoonstelling | Kokou Ferdinand Makouvia
    • Ecognosis | Between two hands
    • Tentoonstelling | Riëtte Wanders
    • Full of Emptiness | Machteld Rullens
    • Afstand | Henk Wildschut
    • Bloomlight | Vouw
    • Bilders Folly | Floris Brasser
    • Does a Face Have a Chronology|Team Thursday
    • Deborah Jack | Overzichtstentoonstelling
    • ICE | Rob Voerman
    • Bijzondere Projecten 2020 | Taskforce Fashion
    • The Forbidden Garden of Europe|Studio Wild
    • Singing Sparks | Görkem Arikan
    • Constant Companion | Minne Kersten
    • Festival Analog | Grafische Werkplaats Den Haag
    • Tentoonstelling | Gerbrand Burger
    • Kunstenaarsboek | Rachel Moron
    • ROTONDE: GRAN WHISTLE TURISMO| Lee McDonald
    • Kunstenaarsboek | Maurice Bogaert
    • Sweat book | Alex Farrar
    • Germano | Sarah Mei Herman
    • Lijn Therapie | Myrte van der Molen
    • Stichting MIR Project | Terra Incognita
    • Fontein | Dennis Muñoz Espadiña
    • Kunstenaarsboek Hoarder Order | Thomas Kuipers
    • Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2020
    • Tourist Land | Paleisstraat 107
    • Kunstenaarsboek SC 1/1_1/2_1/4_1/8 | Sigrid Calon
    • Quilt #01–#30 | Philipp Gufler
    • Festival The Other Book
    • Kunstenaarsboek ZAMZAM | Fatima Barznge
    • De Constructie | Wim Warrink
    • Under the surface | Maze de Boer
    • Abacus | Bilal Chahal
    • Sun Windows Moon Tendrils | Arvo Leo
    • Secret Mountain | Margriet van Weenen
    • Beyond Quilting | Edith Rijnja
    • Studiolo | Ilse vermeulen
    • Ephemeral Data | Jeroen van Loon
    • Beeldengalerij Haarlem | Stichting Hildebrandmonum
    • Funes the memorious | Iqraa Tanveer
    • Terrarium | Tanja Smeets
    • Amazigh | Mickey Yang en Katrein Breukers
    • We Love Where We Live | Louise Honée
    • Sprekend verleden | Sibyl Heijnen
    • Oernatuur | Primal Nature | Mariëlle van den Bergh
    • Phoenix's Last Song | Dorine van Meel
    • Umami Maybe | Janine van Oene
    • Lustwarande 2019 | Stichting Fundament
    • Expeditie MIR
    • Het woord | Tanja Smit
    • Sirenen | Joris Strijbos
    • 8 beeldvormers bij Kuub| Annemie Bogaerts
    • In silence | Grace Schwindt
    • Ceramic Totems | Sil Krol
    • Fleece Afterlife | Conny Groenewegen
    • Vrijplaats bij MIJ | Museum IJsselstein
    • Cell Memory, Thank you Plant | Wineke Gartz
    • It happens anyway W139| Sachi Miyachi
    • Conserving the Representation | Pendar Nabipour
    • Stokroos Stipendium voor Eigentijds Zilver 2018
    • Oysters for Naturalization | Mangano & Van Rooy
    • Insectology: Food for Buzz | Matilde Boelhouwer
    • Partituur van Zoet & Zout | Marjolijn Boterenbrood
    • FLASHFORWARD | Bastienne Kramer
    • De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019
    • Mores | Marijn Bax
    • "Spell Action" Artist Book | Ruta Butkute
    • Justina Nekraisaite | Digital Platform
    • Kunstenaarsboek | Rein Jelle Terpstra
    • Tembe Afaka | Marcel Pinas
    • New Biodiversity | Carolien Adriaansche
    • Motherland is Calling | Olga Ghanza
    • RijksOpen 2018 | Rijksakademie
    • A sense of things to come | Robin Waart
    • DOMINO/B | Joke Robaard
    • Lotte van Latum | Life's a Bubble
    • Appearance / being | Maarten van Maanen
    • Outer Space | Machteld Aardse en Lyske Gais
    • Roots | Inge Meijer
    • Windowclicker | Zeefdrukproject
    • Beauty of the Battle | Patrick Koster
    • May or why I think Blue | Julia Amelie
    • Weeflab | Monika Auch
    • Beauty of the Battle | Damian Kapojos
    • Sebastiano Blu | Pauline Curnier Jardin
    • Kunstenaarsboek | Marenne Welten
    • Ever so Humble, Ever so Proud | Mila Lanfermeijer
    • A very light moment | Sanja Medic
    • Dedication(s) | Robin Waart
    • Street vendors | Su Tomesen
    • NEWSTREET EXPO’s 2.0 en 3. | Liesbeth Sterkenburgh
    • FLAM XL 2018 | Stichting Outline
    • Gaan om te zijn | Polak van Bekkum
    • Detox Tour | Dirk van Lieshout
    • Loophole | Jimi Kleinbruinink
    • Material Encounters | Margret Wibmer
    • Sirene | Bouke Groen
    • Kunstenaarsboek | Hanneke van der Hoeven
    • Ciska de Hartogh | Kayelitsha Bonteheuvel
    • Stralen en Reflecteren | Groepstentoonstelling
    • Sculptuur 'Wetter' | Kim Habers - Yvon Ariese
    • Flip Chair at The Aram Gallery, London Jair Stras
    • Dust to * dust | Khurtova & Bourlanges
    • Ornamental HEY HEY HEYS | Ineke Heerkens
    • Like a Pearl in my Hand | Carina Hesper
    • Infinity | Zoro Feigl
    • Kunstenaarsboek | Pjotr Müller
    • Tormenta | Jef Montes
    • March Madness | Tamar Harpaz
    • Alhazen | Siba Sahabi
    • Façade | Wouter Venema
    • 50 YEARS | Stefan Cammeraat
    • Kantelpunt 1 | Robbie Cornelissen
    • The Inside Out The Outside In
    • Novo Typo Color Book | Mark van Wageningen
    • Een wetenschappelijk ritueel | Pavèl van Houten
    • Hatchings | Kok & Deiman
    • Navigating the Imaginary | Anouk Griffioen
    • Speed of Light | Caspar Noyons
    • Melanie Bonajo | Hacking Habitat
    • Smar-ting bodies | Eveline Rajca
    • Traces | Rozemarijn Westerink
    • Paper Memory en Ghost Images | Aimée Zito Lema
    • Photographic Treatment | Laurence Aëgerter
    • Luen' serie wollen plaids | Karolien van Mensvoort
    • Procedure for Underground | Paul Hendrikse
    • A matter of perspective | Jimi Kleinbrunink
    • Jaquards van Gunta Stoltz | Bas van Beek
    • Sybren Hellinga Kunstprijs | Kunsthuis Syb
    • Luster | Clay in Sculpture Today
    • Het Fotografisch Keramisch Reliëf
    • INSIDEOUT
    • Witte Olifanten | Femke Woltering
    • Part of something | Gerbrand Burger
    • Annesas Appel
    • Leviathan | Laurence Aëgerter
    • Katrin Korfmann | Bradwolff Projects
    • Time Out | Margret Wibmer
    • SWEEP | Tine Wilde
    • Presentatie objecten | Tilmann Meyer-Faje
    • Blue Hour | Yasmijn en Merel Karhof
    • Tentoonstelling | Cecilia Vissers
    • Installatie en kunstenaarsboek| Marinus van Dijke
    • Presentatie Paris Fashionweek | David Laport
    • Verschanste klanken | Fedde ten Berge
    • 'Et Ita Factum Est (And So It Was)' | Kevin Bauer
    • Park Sporen | Marjolijn Boterenbrood
    • Marabouparken | Edward Clydesdale Thomson
    • tentoonstelling 37 PK | Boris de Beijer
    • Stitch Your Brain | Monika Auch
    • 'Personal Structures’| Venice Biennale 2015
    • Glaskralen | Regula Maria Müller
    • Something Thrown in the Way of the Observer
    • What Design Can Do
    • Twijfel Zaaien | Casting Doubts
    • Manifesten | Kranenburgh
    • Velero | Jef Montes
    • Tentoonstelling | Greylight Projects
    • Daar komen de Putters
    • Animatie | Cathelijn van Goor
    • Leparello | EVO
    • De opportunisten | vendel & de wolf
    • Artist Book | Tim Breukers
    • Internationaal Fotofestival Leiden
    • Nieuw werk | Charles van Otterdijk
    • Body | Annika Pannito & Erica Preli
    • Publicatie | Maartje Folkeringa
    • Geluidsinstallatie | Alexandra Duvekot
    • Tentoonstelling | Bradwolff projects
    • Grafiek | Monique Kwist
    • Nachtelijke Dwalingen | De Oude Kerk
    • CaCo3 Stoneware | Laura Lyn Janssen & Thomas Vaill
    • Spiral Drawing Sunrise | Polak van Bekkum
    • Walter Nikkels | Uitgeverij Valiz
    • Index Collection | Raw Color
    • Kunstenaarsboek | Sigrid Calon
    • Libero | Petra Stavast
    • Korstmos vloerkleden | Lizan Freijsen
    • Shotgun architecture | Justin Bennett
    • Porcelain Tableware | Aldo Bakker
  • Stipendia
    • Stokroos Keramiekstipendium 2020
    • Paul Deiters Stipendium 2020
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2020
    • Body Drift Stipendium 2020
    • Stokroos Keramiekstipendium 2019
    • Paul Deiters Stipendium 2019
    • Stokroos Glasstipendium 2019
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2019
    • Stokroos Stipendium voor Eigentijds Zilver 2018
    • Stokroos Glasstipendium 2018
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2018
    • HKU Stipendium 2017
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2017
    • Stokroos Glasstipendium 2017
    • HKU Stipendium 2016
    • Stokroos Sculptuur Stipendium 2016
    • Stokroos Glasstipendium 2015
    • Stokroosstipendium voor eigentijds zilver 2015
    • HKU Stipendium 2015
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2014
    • Stokroos Glasstipendium 2014
    • HKU Stipendium 2014
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2013
    • Stokroos Glasstipendium 2013
    • HKU Stipendium 2013
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2012
    • Stokroos Glasstipendium 2012
    • HKU Stipendium 2012
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2011
    • Stokroos Glasstipendium 2011
    • Stokroos Stipendium voor eigentijds zilver 2010
    • Stokroos Glasstipendium 2009
    • Stokroos Glasstipendium 2008
    • Stokroos Glasstipendium 2007
    • Stokroos Glasstipendium 2006
    • Stokroos Glasstipendium 2005
  • Aanvragen
    • Informatie over aanvragen
  • Over ons
  • Contact
  • Downloads
    • Stokroos logo zwart
    • Stokroos logo kleur
  • Over Paul Deiters
Aanvragen

Galerie Inde/Jacobs in Marfa TX

Cecilia Vissers heeft nieuw site-specific werk gemaakt voor haar solo expositie bij galerie Inde/Jacobs in Marfa, Texas.
Stichting Stokroos heeft hiervoor een garantiesubsidie toegekend.

indejacobs.com

Artikel Ed R. Schoonen

Wat Wembley is voor de rechtgeaarde voetballer, is Marfa voor de waarachtige minimalistische kunstenaar. Marfa is op zich een weinig opzienbarend dorpje van nog geen 2.000 inwoners in het zuiden van Texas. Tot in 1971 Donald Judd zijn woonplaats New York verruilt voor het speldenprikje in de woestijn.
Judd (1928-1994) staat te boek als een van de belangrijkste kunstenaars van het minimalisme en hij koopt in Marfa in de loop van de jaren zeventig de ene na de andere loods en ranch. En maakt zo het dorpje tot een bedevaartsoord van aanhangers van de minimalistische kunststroming. Na Judds dood beheert de Chinati Foundation de werk- en expositieruimten van de kunstenaar; zijn er serieuze galeries gevestigd en wordt er elk jaar het Chinati-weekend gehouden. Dan gooit elke kunstinstelling in het dorp zijn deuren wijd open, worden er lezingen en voordrachten gehouden, tentoonstellingen geopend én worden er talloze privéjets ingevlogen met daarin al even serieuze verzamelaars. Kortom: dan is Marfa even het kunstzinnige epicentrum van de wereld.
Dáár en dán exposeren is logischerwijs de wens van elke kunstenaar die het minimalisme aanhangt. Cecilia Vissers is minimalist pur sang en gaat exposeren tijdens het Chinati-weekend. "Ja, inderdaad komt een droom uit."
In haar atelier in Sint-Oedenrode staat naast de werktafels een fikse maquette. Het is de verkleinde versie van galerie Inde/Jacobs waar vanaf 10 oktober Vissers haar meest recente werk toont. Aan de kartonnen wanden van het schaalmodel heeft ze uren haar (eveneens op schaal gemaakte) objecten opgehangen. Om te kijken wat de beste plaats is.
Je moet ietwat hink-stap-springen door het atelier omdat er links en rechts flinke houten kratten staan. Daarin gaan de aluminium objecten van de kunstenares richting de overkant van de grote sloot. Om in de tweede week van oktober door haarzelf en meereizende echtgenoot Hans te worden opgehangen aan de smetteloze wanden van de galerie.
En dan volgen de openingsspeeches, diners, recepties, lezingen, de interviews en uiteraard het bekijken van Judds werk op de plaats waar de grote meester het heeft gemaakt.

Vissers (51) heeft in de States geëxposeerd in New York, maar de galerie in Marfa legde contact via Facebook ('dat gebeurt heel vaak'). En na het sturen van catalogi en nog meer overzees contact, werd de expositie vastgelegd. En nu gaat Vissers metterdaad exposeren op een plek waar ook werk van illustere minimalisten als Donald Judd en Dan Flavin te zien is. "Dat is een droom die uitkomt, want daar werk tonen is een eer, zo zie ik dat toch. Het is voor mij het meest ultieme... Dé plek waar ik wil zijn, wil exposeren."
Ze raakte al op de academie in Den Bosch in de ban van metaal en die liefde is gebleven. Nu maakt Vissers haar objecten in platgewalst staal en aluminium. Strak ogende objecten zijn dat, met minimale inkepingen of rondingen. De vormen zijn ontleend aan landschappen. Vissers wandelt graag en veel, liefst in afgelegen oorden als het uiterste noorden van Schotland of het meest westelijke puntje van Ierland. De lijnen die daar het landschap markeren, de volumes en structuren; dat alles zie je terug in haar reliëfachtige objecten.
Speciaal voor de expositie maakte Vissers onder meer een installatie die bestaat uit meerdere elementen; eigenlijk is al het werk wat ze in het mekka van het minimalisme laat zien, nieuw.
Vissers verwacht dat de reis en de presentatie indruk zal maken op haar: "Ik ben heel nieuwsgierig hoe de woestijn is en hoe het is om over die beroemde Route 66 te rijden. Het eindeloze lege landschap, dat wil ik heel graag ervaren. Die uitgestrektheid in Texas.... Ben ook benieuwd naar het licht, wat dat met mijn werk gaat doen. Want dat is daar ongetwijfeld heel anders dan hier."
Kunstenaar:Cecilia Vissers
Type:Tentoonstelling
Discipline:Beeldhouwkunst
Titel:Site Specific werk galerie Inde/Jacobs in Marfa TX
Naam:Galerie Inde/Jacobs in Marfa TX
Van:Vr 9 oktober 2015
Tot:Zo 10 januari 2016
Adres:208E, San Antonio,
Marfa TX
USA
Website:www.ceciliavissers.com
Terug
© 2023 info@stokroos.nl | Design en website by RAMDATH