Brieven aan Hannah Arendt en Tristan
Allerliefste Hannah:
SWEEP - Brieven aan Hannah Arendt en Tristan
In een 60 minuten durende performance reageren drie spelers op stiltes, fluisteringen, akkoorden, dissonanten en twee fictieve brieven.
De gevoelsbewegingen zijn niet uitvoerig geoefend, maar komen vooral spontaan tot stand. In hoeverre betreft het hier een maakproces, constructies van (culturele) conditioneringen of uitdrukkingen van een falen?
Tijdens de performance wordt het publiek op verschillende momenten actief in de performance betrokken om een ander perspectief in te nemen. Na elke ingreep bepalen de spelers opnieuw hun posities en de oefeningen in ‘jezelf worden’. Door de fysieke herhalingen raken de performers langzaam afgemat en zullen hun bewegingen intenser en ingetogener worden.
Met performance SWEEP geeft kunstenaar en filosoof Tine Wilde ons op verrassende en bij tijd en wijle humoristische wijze inzicht in de rijke schakeringen van schuld en schaamte die in belangrijke mate onze beslissingen vormgeven. Zij laat ons ervaren hoe deze complexe gevoelens tot vervormde oordelen leiden. Hoe wij daar vervolgens in verstrikt raken tot het moment dat wij alternatieve standpunten ontdekken en een nieuwe weg kiezen.
Voor deze uitvoering heeft Tine Wilde samenwerking gezocht met Loes van der Pligt, artistiek leider van de Mime Opleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en de spelers Erwin Dörr, Gale Rama en Dennis Tiecken.
De performance vond plaats bij Castrum Peregrini Herengracht 401 in Amsterdam
Locatie Castrum Peregrini, waar de performance is uitgevoerd, is een bewust gekozen plek. Deze ‘burcht van de pelgrim’ was de schuilnaam van een onderduikadres in het centrum van Amsterdam. Een groep jongeren overleefde er met hulp
van onbaatzuchtige vrienden de Tweede Wereldoorlog. Kunstenares Gisèle en de dichter Wolfgang Frommel leerden de jonge onderduikers hoe zij hun geestelijke vrijheid konden behouden door de kunsten. Het verhaal van deze Stille Helden
blijft Castrum Peregrini vertellen in hetzelfde huis, op dezelfde plek en met hedendaagse kunstenaars en intellectuelen, om vrijheid, vriendschap & cultuur te blijven borgen in onze maatschappij. Een goede omgeving dus om het onderzoek naar de noties van schuld en schaamte voort te zetten.
Project SWEEP
IN 2014 IS HET 100 JAAR GELEDEN dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak - een gebeurtenis die wereldwijd herdacht zal worden. Nederland was weliswaar geen strijdende partij, maar ons land ondervond op verschillende manieren de ingrijpende gevolgen van de oorlog. Zo was de mobilisatie van het Nederlandse leger een operatie van ongekende omvang. Bovendien overspoelden een groot aantal veelal Belgische vluchtelingen na de val van Antwerpen in oktober 1914 ons land. Als gevolg daarvan maakte schaarste een jarenlange rantsoenering noodzakelijk, wat onder andere leidde tot het beroemde Aardappeloproer in Amsterdam. Deze ervaringen motiveerden onverwacht gedrag. Tegenwoordig suggereren steeds meer onderzoekers dat de Nederlandse neutraliteit in de Eerste Wereldoorlog mede een oorzaak is geweest voor de terughoudende en soms zelfs apathische houding van de Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog.
Onze geschiedenis herhaalt zichzelf enkel voor zover wij dezelfde patronen en gedragingen blijven herhalen. Naar mijn mening kunnen gevoelens van SCHULD en SCHAAMTE enkel worden getransformeerd in ZELFKENNIS, dat wil zeggen, destructief gedrag veranderd in meer vruchtbare praktijken, door het geloof en vertrouwen in onszelf te herstellen, niet door angst in stand te houden.
Stichting Stokroos heeft dit project mede financieel ondersteund.
www.tinewilde.com
Tine Wilde Writings
SWEEP - Brieven aan Hannah Arendt en Tristan
In een 60 minuten durende performance reageren drie spelers op stiltes, fluisteringen, akkoorden, dissonanten en twee fictieve brieven.
De gevoelsbewegingen zijn niet uitvoerig geoefend, maar komen vooral spontaan tot stand. In hoeverre betreft het hier een maakproces, constructies van (culturele) conditioneringen of uitdrukkingen van een falen?
Tijdens de performance wordt het publiek op verschillende momenten actief in de performance betrokken om een ander perspectief in te nemen. Na elke ingreep bepalen de spelers opnieuw hun posities en de oefeningen in ‘jezelf worden’. Door de fysieke herhalingen raken de performers langzaam afgemat en zullen hun bewegingen intenser en ingetogener worden.
Met performance SWEEP geeft kunstenaar en filosoof Tine Wilde ons op verrassende en bij tijd en wijle humoristische wijze inzicht in de rijke schakeringen van schuld en schaamte die in belangrijke mate onze beslissingen vormgeven. Zij laat ons ervaren hoe deze complexe gevoelens tot vervormde oordelen leiden. Hoe wij daar vervolgens in verstrikt raken tot het moment dat wij alternatieve standpunten ontdekken en een nieuwe weg kiezen.
Voor deze uitvoering heeft Tine Wilde samenwerking gezocht met Loes van der Pligt, artistiek leider van de Mime Opleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en de spelers Erwin Dörr, Gale Rama en Dennis Tiecken.
De performance vond plaats bij Castrum Peregrini Herengracht 401 in Amsterdam
Locatie Castrum Peregrini, waar de performance is uitgevoerd, is een bewust gekozen plek. Deze ‘burcht van de pelgrim’ was de schuilnaam van een onderduikadres in het centrum van Amsterdam. Een groep jongeren overleefde er met hulp
van onbaatzuchtige vrienden de Tweede Wereldoorlog. Kunstenares Gisèle en de dichter Wolfgang Frommel leerden de jonge onderduikers hoe zij hun geestelijke vrijheid konden behouden door de kunsten. Het verhaal van deze Stille Helden
blijft Castrum Peregrini vertellen in hetzelfde huis, op dezelfde plek en met hedendaagse kunstenaars en intellectuelen, om vrijheid, vriendschap & cultuur te blijven borgen in onze maatschappij. Een goede omgeving dus om het onderzoek naar de noties van schuld en schaamte voort te zetten.
Project SWEEP
IN 2014 IS HET 100 JAAR GELEDEN dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak - een gebeurtenis die wereldwijd herdacht zal worden. Nederland was weliswaar geen strijdende partij, maar ons land ondervond op verschillende manieren de ingrijpende gevolgen van de oorlog. Zo was de mobilisatie van het Nederlandse leger een operatie van ongekende omvang. Bovendien overspoelden een groot aantal veelal Belgische vluchtelingen na de val van Antwerpen in oktober 1914 ons land. Als gevolg daarvan maakte schaarste een jarenlange rantsoenering noodzakelijk, wat onder andere leidde tot het beroemde Aardappeloproer in Amsterdam. Deze ervaringen motiveerden onverwacht gedrag. Tegenwoordig suggereren steeds meer onderzoekers dat de Nederlandse neutraliteit in de Eerste Wereldoorlog mede een oorzaak is geweest voor de terughoudende en soms zelfs apathische houding van de Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog.
Onze geschiedenis herhaalt zichzelf enkel voor zover wij dezelfde patronen en gedragingen blijven herhalen. Naar mijn mening kunnen gevoelens van SCHULD en SCHAAMTE enkel worden getransformeerd in ZELFKENNIS, dat wil zeggen, destructief gedrag veranderd in meer vruchtbare praktijken, door het geloof en vertrouwen in onszelf te herstellen, niet door angst in stand te houden.
Stichting Stokroos heeft dit project mede financieel ondersteund.
www.tinewilde.com
Tine Wilde Writings
Kunstenaar: | Tine Wilde |
Type: | Performance |