Secret Mountain | Margriet van Weenen
The painter constructs. The photographer discloses.
Susan Sontag.
Margriet van Weenen (1983) studeerde aan academie Minerva (2006) autonome beeldende kunst
met de nadruk op fotografie. Ze behaalde haar master aan het Frank Mohr instituut (2009) afdeling,
advanced painting. De eerste installatie van Secret Mountain was te zien in Stockholm in
samenwerking met VHDG op de Supermarket art fair (2019). Hiervoor ontving van Weenen een
bijdrage van Stichting Stokroos en werd de presentatie mede mogelijk gemaakt door het Mondriaanfonds.
Voorafgaand aan deze presentatie was Margriet in artist in residence bij VHDG in
Leeuwarden. In 2016 was ze stipendiaat en artist in residence van Sommerfrische Kunst, in Bad
Gastein, Oostenrijk.
De oorsprong van haar werk ligt in de fotografie. Een afbeelding van de al bestaande werkelijkheid.
Ze neemt het bestaande beeld als uitgangspunt en onderzoekt thema’s zoals de dualiteit
tussen het materiële en het metafysische, de (de)constructie van onze maatschappij en omgeving,
het preserveren van onze geschiedenis en de spanning tussen tijdelijkheid en de drang om te conserveren.
Haar installaties doen vaak denken aan historische museum presentaties, echter toont
ze de objecten vrij van hun functie of originele context. De laatste tijd is haar interesse meer verschoven
naar de manier waarop wij de natuur en het landschap waarnemen en preserveren,
waaruit Secret Mountain is voortgekomen.
Secret Mountain, an imaginary hike vindt zijn startpunt in een collectie vintage foto’s, die door
haar gevonden zijn op verscheidene plekken. De collectie toont afbeeldingen van natuur, bergen,
grotten en landschappen. Ze zijn gemaakt door willekeurige mensen tijdens wandelingen in het
verleden. De combinatie van beelden creëert een documentatie van een reis die nooit bestaan
heeft, een queeste naar een berg die slechts in herinneringen bestaat: Secret Mountain.
Met dit project stelt de kunstenaar vragen bij de continue zoektocht van de mens naar het sublieme
in de natuur en onze neiging om deze ervaringen te willen preserveren. Kan een mystieke
en vergankelijke ervaring van het landschap gevangen worden in materiële souvenirs, of vertellen
deze objecten weer een eigen verhaal? Welke betekenissen en emoties schrijven we toe aan deze
objecten? Kunnen we de natuur beschermen tegen de menselijke drang haar te bezoeken en
daarmee zijn sporen achter te laten?
De installatie is opgebouwd uit verschillende elementen: De collectie vintage foto’s, de bergportretten
en landschapsfoto’s, die ze zelf fotografeerde tijdens haar wandelingen. Deze zijn een directe
afspiegeling van de aanschouwelijke werkelijkheid. Ze komen uit diverse tijden, verschillende
plekken en zijn met verschillende fotografische technieken vastgelegd. Door Margriet of door een
ander. Tot deze elementen behoort ook de groep gevonden objecten, veelal stenen. Deze elementen
dienen als een bewijs, het bestaat, dat wat eens gezien is.
Deze collectie neemt ze mee naar haar atelier. Hier begint de transformatie en ontstaat er nieuwe
werkelijkheid. Foto’s worden gescand, uitgeprint, overheen geschilderd, weer gefotografeerd. Alle
elementen samen vormen een basiscollectie. Ze zoekt naar het balanspunt waar de foto en het
schilderij het qua vorm en uiterlijk van elkaar overnemen. Binnen de collectie hebben alle afbeeldingen,
beelden en objecten een gelijke waarde van betekenis en staan daar mee op zich zelf,
ondanks het verschil in formaat of materiaal. Op het moment van installatie nemen ze hun eigen
plek en hebben ze een specifieke vorm. Het verhaal is voor een moment gefixeerd, tot een volgende
installatie. Als er weer afbeeldingen bijgekomen zijn of als werken veranderd zijn. Het is een
doorlopend project, the journey continues.
Er is ook een website waarin de gehele collectie te bekijken valt en voor meer informatie www.secret-
mountain.org of www.margrietvanweenen.com
Susan Sontag.
Margriet van Weenen (1983) studeerde aan academie Minerva (2006) autonome beeldende kunst
met de nadruk op fotografie. Ze behaalde haar master aan het Frank Mohr instituut (2009) afdeling,
advanced painting. De eerste installatie van Secret Mountain was te zien in Stockholm in
samenwerking met VHDG op de Supermarket art fair (2019). Hiervoor ontving van Weenen een
bijdrage van Stichting Stokroos en werd de presentatie mede mogelijk gemaakt door het Mondriaanfonds.
Voorafgaand aan deze presentatie was Margriet in artist in residence bij VHDG in
Leeuwarden. In 2016 was ze stipendiaat en artist in residence van Sommerfrische Kunst, in Bad
Gastein, Oostenrijk.
De oorsprong van haar werk ligt in de fotografie. Een afbeelding van de al bestaande werkelijkheid.
Ze neemt het bestaande beeld als uitgangspunt en onderzoekt thema’s zoals de dualiteit
tussen het materiële en het metafysische, de (de)constructie van onze maatschappij en omgeving,
het preserveren van onze geschiedenis en de spanning tussen tijdelijkheid en de drang om te conserveren.
Haar installaties doen vaak denken aan historische museum presentaties, echter toont
ze de objecten vrij van hun functie of originele context. De laatste tijd is haar interesse meer verschoven
naar de manier waarop wij de natuur en het landschap waarnemen en preserveren,
waaruit Secret Mountain is voortgekomen.
Secret Mountain, an imaginary hike vindt zijn startpunt in een collectie vintage foto’s, die door
haar gevonden zijn op verscheidene plekken. De collectie toont afbeeldingen van natuur, bergen,
grotten en landschappen. Ze zijn gemaakt door willekeurige mensen tijdens wandelingen in het
verleden. De combinatie van beelden creëert een documentatie van een reis die nooit bestaan
heeft, een queeste naar een berg die slechts in herinneringen bestaat: Secret Mountain.
Met dit project stelt de kunstenaar vragen bij de continue zoektocht van de mens naar het sublieme
in de natuur en onze neiging om deze ervaringen te willen preserveren. Kan een mystieke
en vergankelijke ervaring van het landschap gevangen worden in materiële souvenirs, of vertellen
deze objecten weer een eigen verhaal? Welke betekenissen en emoties schrijven we toe aan deze
objecten? Kunnen we de natuur beschermen tegen de menselijke drang haar te bezoeken en
daarmee zijn sporen achter te laten?
De installatie is opgebouwd uit verschillende elementen: De collectie vintage foto’s, de bergportretten
en landschapsfoto’s, die ze zelf fotografeerde tijdens haar wandelingen. Deze zijn een directe
afspiegeling van de aanschouwelijke werkelijkheid. Ze komen uit diverse tijden, verschillende
plekken en zijn met verschillende fotografische technieken vastgelegd. Door Margriet of door een
ander. Tot deze elementen behoort ook de groep gevonden objecten, veelal stenen. Deze elementen
dienen als een bewijs, het bestaat, dat wat eens gezien is.
Deze collectie neemt ze mee naar haar atelier. Hier begint de transformatie en ontstaat er nieuwe
werkelijkheid. Foto’s worden gescand, uitgeprint, overheen geschilderd, weer gefotografeerd. Alle
elementen samen vormen een basiscollectie. Ze zoekt naar het balanspunt waar de foto en het
schilderij het qua vorm en uiterlijk van elkaar overnemen. Binnen de collectie hebben alle afbeeldingen,
beelden en objecten een gelijke waarde van betekenis en staan daar mee op zich zelf,
ondanks het verschil in formaat of materiaal. Op het moment van installatie nemen ze hun eigen
plek en hebben ze een specifieke vorm. Het verhaal is voor een moment gefixeerd, tot een volgende
installatie. Als er weer afbeeldingen bijgekomen zijn of als werken veranderd zijn. Het is een
doorlopend project, the journey continues.
Er is ook een website waarin de gehele collectie te bekijken valt en voor meer informatie www.secret-
mountain.org of www.margrietvanweenen.com
Kunstenaar: | Margriet van Weenen |
Type: | Tentoonstelling |
Discipline: | Schilderkunst |
Van: | Vr 31 januari 2020 |
Tot: | Zo 12 april 2020 |
Adres: | Dependance van Museum Belvédère AFSLAG BLV Minckelersstraat 11 8442 CE, Heerenveen Gevestigd in de Heerenveense School, hetzelfde gebouw waar ook Museum Heerenveen is te vinden. |
Openingstijden: | dinsdag t/m vrijdag 11.00 – 17.00 uur zaterdag en zondag 13.00 – 17.00 uur maandag gesloten de toegang is gratis! |