Studie naar de IPK#53
Studie naar het Internationale Prototype Kilogram #53 te Delft en het relikwie het Heylighe Hout te Dordrecht. Pavèl van Houten, 2017
In 1889 werd het eerste Internationale Prototype Kilogram (IPK) gemaakt. Dit stukje metaal ter grootte van een klein kippenei is de basis van álle kilo’s in de wereld. Deze IPK belichaamt een verankering van abstracte waarden in de fysieke wereld, net zoals een relikwie het goddelijke op aarde verankert. Ik bezocht de kopie #53 die in het Van Swinden Laboratorium in Delft bewaakt wordt onder strikte voorwaarden.
In de St. Antoniuskerk in Dordrecht bevindt zich een splinter van het Heilige Kruis. Deze splinter is al sinds de 15de eeuw in Dordrecht en schijnt een lange reeks wonderen verricht te hebben. Heden ten dage wordt het reliek in een afgesloten houder in de vorm van een kruis bewaard. Sinds kort wordt er na 441 jaar weer een processie ter ere van
de splinter georganiseerd op 23 juni. Voor dit project sprak ik met de deken en secretaris van het Gilde van het Heilig Hout.
De handelingen rondom religieuze en wetenschappelijke artefacten bleken opvallende overeenkomsten te hebben.
Overeenkomsten artefacten:
1. Beide zijn afgesloten – de sleutel heeft één specifiek persoon
2. De artefacten zijn niet direct zichtbaar
3. Beide zijn achter glas te zien
4. Stofvrij bewaard
5. Gaat op vaste tijden van zijn locatie
6. Vakgebied rondom artefact is een ambacht
7. Speciale kleding voor hanteren van objecten
8. Beide antiek
9. Beide an sich waardeloze objecten
10. Beide zijn nu van onschatbare waarde
11. Publieke functie wordt belangrijk geacht
12. Omgeven door edelmetalen
13. Niemand die ik sprak die er werkt heeft het artfacte ooit gezien
14. Rondom het object mag eigenlijk niemand komen
15. Vorm heeft geen specifieke functie of reden.
16. Pure, natuurlijke materiaal (platina en hout)
In de installatie toonde ik een mix van bovenstaande overeenkomsten. Hiervoor mixte ik tevens de hulpmiddelen die in de kerk en het laboratorium gebruikt worden. Op Art Rotterdam voerde ik 4x per dag routines, (rituele) verrichtingen en protocollen uit. In totaal hield ik de performance 20x. Al de handelingen zijn tevens op video vastgelegd in samenwerking met cameravrouw Josjah Kunkeler.
In 1889 werd het eerste Internationale Prototype Kilogram (IPK) gemaakt. Dit stukje metaal ter grootte van een klein kippenei is de basis van álle kilo’s in de wereld. Deze IPK belichaamt een verankering van abstracte waarden in de fysieke wereld, net zoals een relikwie het goddelijke op aarde verankert. Ik bezocht de kopie #53 die in het Van Swinden Laboratorium in Delft bewaakt wordt onder strikte voorwaarden.
In de St. Antoniuskerk in Dordrecht bevindt zich een splinter van het Heilige Kruis. Deze splinter is al sinds de 15de eeuw in Dordrecht en schijnt een lange reeks wonderen verricht te hebben. Heden ten dage wordt het reliek in een afgesloten houder in de vorm van een kruis bewaard. Sinds kort wordt er na 441 jaar weer een processie ter ere van
de splinter georganiseerd op 23 juni. Voor dit project sprak ik met de deken en secretaris van het Gilde van het Heilig Hout.
De handelingen rondom religieuze en wetenschappelijke artefacten bleken opvallende overeenkomsten te hebben.
Overeenkomsten artefacten:
1. Beide zijn afgesloten – de sleutel heeft één specifiek persoon
2. De artefacten zijn niet direct zichtbaar
3. Beide zijn achter glas te zien
4. Stofvrij bewaard
5. Gaat op vaste tijden van zijn locatie
6. Vakgebied rondom artefact is een ambacht
7. Speciale kleding voor hanteren van objecten
8. Beide antiek
9. Beide an sich waardeloze objecten
10. Beide zijn nu van onschatbare waarde
11. Publieke functie wordt belangrijk geacht
12. Omgeven door edelmetalen
13. Niemand die ik sprak die er werkt heeft het artfacte ooit gezien
14. Rondom het object mag eigenlijk niemand komen
15. Vorm heeft geen specifieke functie of reden.
16. Pure, natuurlijke materiaal (platina en hout)
In de installatie toonde ik een mix van bovenstaande overeenkomsten. Hiervoor mixte ik tevens de hulpmiddelen die in de kerk en het laboratorium gebruikt worden. Op Art Rotterdam voerde ik 4x per dag routines, (rituele) verrichtingen en protocollen uit. In totaal hield ik de performance 20x. Al de handelingen zijn tevens op video vastgelegd in samenwerking met cameravrouw Josjah Kunkeler.
Kunstenaar: | Pavèl van Houten |